dimecres, de juliol 09, 2008

El català, el gran perjudicat a la restauració

Pel que sembla, el sector de la restauració ha experimentat grans canvis en els darrers anys. Pel que sigui, hi ha una altíssima demanda de personal. I també una baixíssima cerca de l'excel.lència en el servei. Es veu que la gent del país ja no vol treballar en aquesta mena de feines. Així, són moltes les empreses, bars i restaurants, en les quals el personal d'atenció al client ni tan sols entén correctament el català. I són pocs els llocs on el personal parla català. I la situació sembla que encara empitjora quan arriba l'estiu. Això, almenys a l'àrea de Barcelona.

Procuro no ser catastrofista, i penso que aquesta situació només és temporal, i que durarà el temps que trigui la nova immigració a aprendre el català. I que, aquest aprenentatge, s'accelerarà en la mesura en què la gent d'aquí els parli català -de moment, el 10-20%? de catalanoparlants que no ens subordinem lingüísticament al castellà-, i els fagi veure la importància i el valor social que té parlar la llengua del país. Ara, que aquest procés, seria molt més ràpid, si els empresaris del país consideressin el saber parlar català, com un requisit mínim a l'hora de contractar empleats d'atenció al públic. O, almenys, que els contractessin donant-los facilitats per a aprendre la llengua i amb la condició que, al cap d'x mesos, hagin de parlar català correctament. Però això em sembla que no passa ja que, pel que sé, no hi ha cua per a accedir als cursos gratuïts de català que ofereixen les diferents administracions.

És, efectivament, una mica decepcionant veure el valor que donen els empresaris de la restauració catalans a la seva pròpia llengua. Quan, ben probablement, la majoria d'ells són catalanoparlants i es senten nacionalment catalans. En molts casos, tanmateix, tenen clar que cal tenir la carta, o el menú, o la comunicació en general, en català. I llavors, passen coses com que li demanes a un cambrer que et porti quelcom en el mateix idioma en què està escrit a la carta que ell mateix t'ha entregat , i no t'entén.


L'altre dia, per exemple, a l'Starbucks de Via Laietana, on tota l'oferta de productes, i tots els rètols en general, són escrits íntegrament en català, li feia la meva comanda a la noia de la caixa -argentina, crec-, i ella, pensant-se que parlava en una llengua extrangera, em va contestar en anglés... La caixera, no s'havia ni molestat a llegir tota l'oferta de productes, que té en un gran cartell darrere seu completament en català?? Pensava la noia que allò era llatí, o un dialecte barceloní del castellà?? No ho sé.

En tot cas, jo, si no m'entenen en català, i no tinc la sospita que em trobo davant d'un sudamericà monolingüe castellanoparlant, demano les coses en l'única llengua universal i comuna del món: l'anglés. Com vaig haver de fer l'altre dia al restaurant Gran Foc, situat al carrer Roger de Llúria, davant per davant de l'hotel Ritz. El lloc, em va atreure en un principi, perquè des de fora, es veia una gran pantalla a l'interior, on espeterregava un foc de llenya, i deia "Cuina cosmopolita". Vaig pensar: cuina cosmopolita, i en català, tot plegat sembla prou curiós i interessant, l'haig de provar, aquest lloc.

Finalment ho vaig fer. I era el que podia semblar en un principi: típic lloc pijoprogre, de molt disseny i un contingut normal, o just. El menjar estava bé. El servei, gens. La primera cambrera que ens va atendre, era una francesa que no entenia quasi gens el català. El segon cambrer, era un italià -crec- que tampoc l'entenia quasi gens. A l'hora de demanar els cafés, ens va dir si li "podíamos repetir en castellano". Jo li vaig demanar un "coffee with ice", que ell em va servir sense problemes. Un company de taula li va preguntar si feia molt temps que vivia aquí. Ell va dir: "en España, unos tres años". I jo li vaig preguntar "i a Catalunya quant fa?": "unos tres años". Bravo noi. Viva el Imperio Jpañó.

3 comentaris:

joliu ha dit...

El català, el gran perjudicat a la restauració,.... i al teatre..... i

Anònim ha dit...

Por respeto al cliente español que es el que más abunda en esta ciudad se tendría que ofrecer un servicio sólo en castellano ya que es la lengua que entendemos todos, por educación y respeto.
Hay muchos clientes que por el sólo hecho de hablarles en catálán se sienten ofendidos.
Todo el mundo ve desde fuera la hostelería como un sector bonito pero gracias al señor Zp cada vez nos vemos más obligados a coger a gente de fuera o quizás la gente del país se han vuelto más señoritos y no les gusta el hecho de trabajar los fines de semana y hacer tantas horas.
Antes de hablar sobre el crecimiento de la inmigración en la hosteleria hay que ver la situación desde dentro.
A esta gente no les importa la adaptación, lo que les importa es poder cobrar a final de més para poder enviar el dinero a sus familias, si apenas hablan bién el castellano y ya les exigis que hablen catalán?
Gracias al señor Zp y a todos los subgrupos afiliados a él por hacernos la vida tan fácil en este país.

Roger T. ha dit...

anònim, a cada país, hi ha i hi ha d'haver una sola llengua vehicular. Ni dues, ni tres ni trenta-cinc. A Catalunya, ha de ser el català, llengua pròpia de Catalunya. A Catalunya, doncs, cal fer-ho tot en català. Els immigrants sudamericans, ja l'aprendran, si s'estan un temps aquí. Si algú s'ofén, és un tarat xenòfob imperialista espanyol, com sembla que ets tu, i s'ha d'autoingressar urgentment en un psiquiàtric. I fins que estigui curat i rehabilitat no ha de sortir-ne. Punt.